معرفی ابزاری مفید برای آنالیز رفتار کاربران در وبسایت شما با نام Hotjar


می‌خواهم به شما سرویس فوق‌العاده‌ای را معرفی کنم که تمام رفتار کاربرانتان را بررسی و به شما گزارش می‌دهد و شما به‌راحتی می‌توانید تحلیل دقیقی از رفتار بازدیدکنندگان سایت‌تان را داشته باشید.

اسم این سرویس«هات جار» است.

hotjar

اولین قدم این است که به این سایت مراجعه کنید و عضو سایت شوید، سرویس‌های پیشرفته این سایت پولی است ولی فعلا می‌توانید از گزینه‌ی Basic یا رایگان آن استفاده کنید که محدودیت‌هایی دارد، ولی همین سرویس رایگان دید بسیار عمیق و ارزشمندی درباره‌ی بازدیدکنندگان سایت به شما می‌دهد.

شما می‌توانید انتخاب کنید آیا می‌خواهید فیلم رفتار تک‌تک بازدیدکنندگان سایت ثبت شود که این تکنولوژی بسیار جالبی است که بعد از فعال‌سازی این سرویس روی سایت‌تان، می‌توانید فیلم‌هایی را ببینید که دقیقا رفتار بازدیدکننده‌ی شما در یک صفحه‌ی خاص است. مثلا ببینید ماوسش را به کجاها حرکت داده، کجاها کلیک کرده و از چه صفحه‌ای به چه صفحه‌ای رفته و کجا از سایت‌تان خارج‌شده است.

شاید چند سال پیش چنین ایده‌ای فقط یک رویا بود، ولی اکنون می‌توانید بنشینید و فیلم تک‌تک بازدیدکنندگان سایت‌تان را ببینید و ده‌ها ایده برای بهبود سایت‌تان به‌دست آورید.

در دومین قدم انتخاب می‌کنید که آیا می‌خواهید برایتان HeatMap درست شود یا خیر. HeatMap یا نقشه‌ی گرمایی تحلیلی از سایت‌تان است که نشان می‌دهد کدام قسمت‌های صفحه بیشتر مورد توجه قرارگرفته است.

حال چگونه می‌توان تشخیص داد که کدام قسمت‌ها بیشتر موردتوجه قرار گرفته است؟ برای این کار دو معیار وجود دارد:

اولین معیار این است که کجاها بیشتر کلیک شده است و دومین معیار که خیلی جالب است این است که ماوس بیشتر کجاها حرکت کرده است حتی اگر کلیکی صورت نگرفته است.

اغلب افراد وقتی قسمتی از صفحه برای‌شان جذاب است ماوس را روی آن قسمت حرکت می‌دهند و شاید درنهایت کلیک هم نکنند. ولی همین مورد نشان می‌دهد که آن قسمت صفحه توجهشان را جلب کرده است.

در این قسمت می‌توانید یک صفحه‌ی خاصی را تعریف کنید که می‌خواهید در موردش نقشه‌ی گرمایی تهیه شود. در نسخه‌ی رایگان فقط می‌توانید برای سه تا صفحه‌ی سایتتان نقشه‌ی گرمایی تعریف کنید که یکی از آن موارد می‌تواند صفحه اصلی سایت باشد و دو صفحه‌ی دیگر می‌تواند دو تا از محصولاتتان باشد.

در قسمت سوم می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید از بازدیدکنندگان سایتتان سؤالاتی پرسیده شود؟ که اگر این قسمت را فعال کنید یک پاپ‌آپ به سایتتان اضافه می‌شود و سوالی پرسیده می‌شود که آیا پیشنهادی دارید که این صفحه بهبودی پیدا کند یا مشکلاتش چه چیزی است؟ که من توصیه می‌کنم از این قدم فعلاً استفاده نکنید و به قدم بعدی بروید.

در قدم چهارم از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید افراد دیگری هم به این اکانت دسترسی داشته باشند؟ مثلا فرض کنید مدیر سایت شما فرد دیگری است ، مدیر فروش دارید و یا

وب‌مسترهایی دارید و می‌خواهید که آن‌ها هم به این آمار و ارقام دسترسی داشته باشند. که فعلا باز برای سادگی می‌توانید دکمه‌ی Skip را بزنید.

به شما تبریک می‌گوییم. شما عضو Hotjar شده‌اید و یک‌قدم دیگر مانده و آن‌هم این است که کدی که سایت هات‌جار به شما می‌دهد را کپی کنید و در بخش Header سایتتان وارد کنید

اگر می‌دانید چگونه یک کد را در Header صفحات سایت وارد کنید که می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر با این کار آشنا نیستید، می‌توانید از طراح یا برنامه‌نویس سایتتان کمک بگیرید. البته یک خبر خوب برای وردپرسی‌ها این است که احتمالا پوسته شما این امکان را قرار داده که کدهایی در هدر اضافه کنید. در غیر اینصورت می‌توانید افزونه‌ای Header and Footer را نصب کنید و بعد از نصب این افزونه به‌راحتی یک جعبه ظاهر می‌شود که می‌توانید هر کدی را به Header سایت یا Footer سایت اضافه کنید. پس اگر سایت شما وردپرسی است می‌توانید این پلاگین رایگان را نصب کنید و کدی را که Hotjar در اختیارتان قرار داده است در بخش هدر این پلاگین کپی کنید و ذخیره کنید.

کار تمام شد و می‌توانید از این لحظه می‌توانید رفتار بازدیدکنندگان سایتتان را در «هات‌جار» ببینید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02188612035